İnovasyon Yönetiminde Başarılı olmak için

İnovasyon yönetim sistemi ile ilgili kitabı neden yazıyorum? Siz kitap, yayınlandığı zaman -şimdilik - 420 sayfa olarak uzun uzun okuyacaksınız. Ben burada, çok önemsediğim amaçlarımı özetle vurgulamak istiyorum.

  • Bilim Kızları projemi hayata geçirerek, sürdürülebilir kılmak için kaynak yaratmak: Böylece; akıllı ve azimli ancak ekonomik durumu elvermediği veya çevresel etkilerle, vizyon sapması yaşayan ve eğitim hayatını sürdürmekte zorlanan bir kızımızın daha bilim yolunda kariyer yapmasına katkı sağlamak.
  • Ülkemin başarı örneklerini sizlerle paylaşmak: Böylece; inovasyona dayalı kalkınma modelinin bizlere çok uzak kavramlar olmadığı, biz de yapabiliriz duygusunun yerleşmesine katkı sağlamak.
  • Bizler de inovasyon yapabiliriz, diyerek, motivasyon sağlamak: Böylece sadece sadece batı dünyasının değil bizlerin de başarabileceğine ilişkin motivasyonunuza katkı sağlamak.
  • ISO-50500 İnovasyon Yönetimi Sistemi Standartlar Serileri’ yayınlandığında, sizlerin hızlıca sistemi kurabileceğiniz bir rehber oluşturmak: Böylece; sizlerin, inovasyon yolculuğunuzda yalnız olmadığınızı hissetmenize ve çalışmalarınızın kolaylaşmasına katkı sağlamak.
  • Gençlere ulaşarak, onların dünyaya değer katmasını kolaylaştırmak : Böylece, hem akademik hem iş hayatlarına; inovasyon ile değer katmalarına katkı sağlamak.
  • Kendi kavramsal modellerimi, sizlerin değerlendirmelerine ve tartışmalarına sunmak: Böylece, yönetim bilimleri alanında kalıcı katkı sağlamak.

Sizlerin sayesinde, bu amaçlarıma, umarım ulaşabilirim. Kurumsal tavsiyelerime geçmeden önce, naçizane; davranışsal, kavramsal ve anlayışa yönelik olarak ilkesel tavsiyelerimi sıralamak istiyorum.

  • İnovasyon hayata değer katmaktır. Gerçek değerler ile sahte sonuçları birbiri ile karıştırmayın. Sahte sonuçlar, hemen üretilen ve tüketilen şeylerden oluşur. Çitlikbank misali kandıravisyon yapmanızın hiçbir değeri yoktur. Gerçek değer, hemen üretilemez, emek ve kararlılık ile zaman ve sabır ister. Değer katanlar ile değeri tüketenler birbirinden tamamen farklıdır. Değer katanlar, dah büyük bir pasta nasıl yapabilirim diye çalışırlar. Değeri tükentenler ise, daha büyük bir dilimi nasıl yerim diye düşünürler. Eğer siz inovasyona gönül verenlerden iseniz, emin olunki değer katanlardansınız.
  • İnovasyon bir maratondur. Uzun solukluluk ve dayanılıklılık gerektirir. Tek bir başarılı sonuç elde edebilmeniz için binlerce deneyi çöpe atmayı göze alabilmelisiniz. Çözmek istediğiniz problem; hedef sektörünüz ile sinir sisteminiz arasında yaşanan bir mücadeledir. Bu mücadeleye nefesinizin yetmesi gerekir. Bunu bilerek yola hazırlıklı çıkmalısınız.
  • Doğa hızı sevmez tabi inovasyonda. İnovasyon ile dönüşüm sağlamak istiyor iseniz, başta kendiniz olmak üzere, her şeyin dönüşebilmesi için zaman gereklidir. Değişimden bahsetmiyorum. Dönüşüm; tırtılın kelebeğe dönüşmesi gibidir. Aynı gen yapısı ile tamamen farklı bir hayata götürür sizi. Hiç bir değişimde zamanı gelmeden gerçekleşmez. Başaramadığınız zaman üzülmeyin, demekki henüz zamanı gelmemiş.
  • Bilgi ve bilgelik farklı şeylerdir. İnovasyonda sürdürülebilir başarı için bilgelik kazanmanız gereklidir. Benim bilgelik tanımım; bilginin genlerinize işlemesi ve hiçbir kaynağa başvurmadan bir başkasına öğretebilecek kadar konuya hakim olmanızdır. Bu kitabı veya benzer her türlü kitabı, makaleyi okuyarak sadece bilgi edinebilirsiniz. Deneyimlemeden öğrenmiş olmazsınız. Öğrenmediğiniz zaman ise, bilge olamazsınız. Bilgelik bizzat yaparak ve hatta; hata yaparak kazanılır. Kendinize ve ekiplerinize hata yapma şansı verin.
  • Basit olan, gerçekte en zor olandır. İnvovasyonda sürdürülebilir bir başarı için basitleşin. İnovasyon yönetim sisteminizde; örgütlenme biçiminiz ile değer üretme süreçlerinizde basitleşin. Liderlerin kabusu; basit olursa kendilerine ihtiyaç kalmayacağını düşünmelerinden gelir. Emin olun korkacak bir şey yok. Zaten temelde amacımız bize ihtiyaç duyulmaması değil mi?
  • Başarılı olmak istiyorsanız, İşini seven insanlarla çalışmalısınız. Herkesin sevdiği işi yapma hakkı vardır. Bırakınız o haklarını kullansınlar. Çoğulcu cehalet, işlerini sevmeleri için sizin bir şeyler (motivasyon programları, zam, ödül, alkış v.b) yapmanızı bekler ve öğütler. İşini sevmeyen, kendisini sevmiyor olabilir. Siz problemlere çözüm üretmek, hayata değer katmak için değer katanlardan olmayı seçtiniz. Nasıl değeri tüketen ve bu sebeple kendini sevmeyen insanlara motivasyon verebilirsiniz ki? Bir psikolog veya psikayatıra yönlendirmek daha radikal ve yapıcı bir çözümdür.

Sözlerimi; kurumsal anlamda; sürdürülebilir inovasyon yönetim başarı reçetesini özetleyerek, kurumsal sözlerle bitirmek istiyorum. Siz inovasyon liderleri, aşağıdaki 2 şeyi yaparsanız, başaracağınıza emin olun.

  • İnovasyon kültürü ve yaklaşımı oluşturmak
    • Kararlı ve vizyoner liderlik
    • Değerlendirilmiş risk almayı desteklemek ve riskleri yönetmek
    • İşbirliğine ve yeni fikirlere açık olmak
  • Yönetim sistemi kurmak
    • Kapsamınızı, mevcut yapınızı değerlendirmek
    • İnovasyon vizyon, politika ve stratejinizi belirlemek
    • İnovasyon sisteminizi ve süreçlerinizi yapılandırmak
    • İnovayson yönetimine olanak sağlayan kaynakları temin etmek
    • Performansınızı düzenli olarak değerlendirmek ve sürekli iyileştirmek

Başarı dileklerimle,

Müjgan ÇETİN, Eylül 2018

Not: Kitabımdan alınmış bütün bölümlerin fikri hakları tarafımdan tescil ettirilmiştir. Ancak referans vererek kullanabilirsiniz.

TOP